18 oktober 2017

NHS wil seksualiteit van patiënten kennen


De NHS England wil dat artsen vanaf april 2019 elke patiënt van 16 jaar of ouder vraagt naar zijn seksuele geaardheid.


Iedereen zal dus moeten bekend maken of hij homo, lesbisch, biseksueel, transgender of hetero is. De NHS England maakte de maatregel maar zondagmiddag bekend weigerde details te geven over hoe de informatie zal worden verzameld.


Zoals de tekst zich nu laat lezen zullen patiënten niet alleen kunnen worden ondervraagd door huisartsen, maar ook door verpleegkundigen of zelfs receptionisten. De NHS zei dat niemand zou worden gedwongen om de vraag te beantwoorden, maar het vastleggen van de gegevens zou ervoor zorgen dat "geen patiënt gediscrimineerd wordt".


Volgens een woordvoerder zal de regel geen invloed hebben op de zorg die ze ontvangen. De nieuwe richtlijn komt er binnen het kader van de wet inzake gelijke kansen die overheidsinstanties verplicht " waar relevant consequent de persoonlijke gegevens van patiënten zoals ras, geslacht en seksuele geaardheid te verzamelen ".


Volgens de Family Doctor Association is de richtlijn "potentieel invasief en beledigend" voor huisartsen wanneer zij de seksualiteit van mensen dienen te controleren. FDA voorzitter Dr. Peter Swinyard zei dat huisartsen de seksualiteit van hun patiënten meestal kennen en dat de nieuwe verplichting weinig zin heeft.


Paul Martin, chief executive van Manchester's LGBT Foundation, die samen met NHS England aan de basis ligt van de betwiste richtlijn zei dat hij "zo trots" was op de nieuwe regel. "Als we niet geteld worden, tellen we niet mee," zei hij. Hij noemde de monitoring van de seksuele geaardheid een "enorm belangrijke stap in de goede richting" om de ongelijkheid tussen LGBT's in de gezondheidszorg en sociale zorg aan te pakken. Hij erkende wel dat "sommige mensen zich ongemakkelijk zullen voelen als ze de vraag gesteld krijgen" en dat "het niet gepast zou zijn om aan een drukke receptie iemands seksuele geaardheid hardop te vragen."


Als een patiënt zijn seksualiteit niet openbaar wil maken, wordt "niet vermeld" als antwoord geregistreerd. De keuzeopties zijn heteroseksueel, homo of lesbisch, biseksueel, transgender, andere seksuele geaardheid, niet zeker, niet duidelijk of niet bekend. Op de BBC noemde het conservatief parlementslid Jacob Rees-Mogg de maatregel "opdringerig en Orwelliaans".

Marc van Impe

Bron: MediQuality

20:35 Gepost door Marc van Impe | Permalink | Commentaren (0)

AR/VR biedt radiologen stralende toekomst

 
Nogal wat radiologen stellen zich vragen bij de toekomst van hun beroep, nu de artificiële intelligentie (AI) het mogelijk maakt dat beelden die in Vilvoorde gemaakt werden, een paar seconden later in Bombay door een computer geanalyseerd worden. “Maar er is geen reden om zich zorgen te maken,” zegt dr. Jesse Courtier, pediatrisch radioloog aan de University of Southern California San Francisco op een Linkedin discussieforum voor artsen.


Hij gelooft dat we aan de vooravond staan van een exponentiële transformatie in de manier waarop radiologen hun specialiteit beoefenen. Dr. Courtier ontwikkelden de HoloLens app Radiology with Holographic Augmentation (RadHA), wat het potentieel voor zowel Augmented als Virtual Reality (AR/VR) toepassingen op het gebied van Diagnostic Imaging in werkelijkheid omzet. De Hololens maakt de overstap mogelijk van tweedimensionale representaties naar ware 3-dimensionale patiënt-specifieke holografische modellen. "Toepassingen van Augmented Reality, waarmee ik het afgelopen jaar heb samengewerkt, zijn voor mijn klinische collega's bijzonder spannend geweest," zegt hij. "Wow! is de meest voorkomende reactie geweest van gebruikers van mijn HoloLens app RadHA. De anatomie op een 3-dimensonale manier weergeven is realistischer en dichter bij wat ze in de operatiekamer tegenkomen. De mogelijkheden om patiënt-specifieke 3D-objecten op een echte achtergrond te plaatsen hebben nieuwe ideeën opgeleverd voor patiënten- en stagiaireseducatie, pre-chirurgische planning en zelfs intra-operatief gebruik."


De Radiologic Society of North America zal dit jaar een nieuwe AR/VR showcase presenteren en er komt een AR/VR sessie op de volgende bijeenkomst van de American Roentgen Ray Society. Dit zal leiden tot een samenwerking tussen academici en bedrijven om de verdere groei en uitbreiding van deze radiologietoepassingen mogelijk te maken. Op die manier wordt de primaire manier van interpreteren van beelden 3-dimensionaal, waarbij het' scrollen' door 2-dimensionale stapels beelden tot het verleden zal behoren.


Het is niet de eerste keer dat de radiologie een snelle technologische verandering ondergaat. De integratie van PACS-systemen (Picture Archiving and Communication Systems) in de radiologie workflow, begin 2000, maakt het mogelijk om beelden snel te digitaliseren en te interpreteren. Hierdoor kunnen radiologen meer studies lezen en sneller lezen. Dat betekende wel dat radiologen zich hebben moeten aanpassen aan snellere workflows en moesten leren om in plaats van uitgeprinte films te lezen in een paar minuten door honderden beelden te scrollen. Die overgang gebeurde vrijwel naadloos, zegt Courtier, mede dankzij de assistenten die tijdens hun opleiding met PACS leerden werken. Daarom is hij dan ook voorstander van de integratie in de opleiding van opkomende technologieën zoals Augmented en Virtual Reality. "Met de ontwikkeling van gestandaardiseerde trainingsprotocollen voor 3D-beeldcreatie en -interpretatie en AR/VR software optimalisatie, zijn we het best gepositioneerd om het voortouw te nemen zodat de toekomst van de radiologie even stralend blijft."


https://radiology.ucsf.edu/blog/using-augmented-reality-a...


https://www.linkedin.com/pulse/augmented-radiology-how-re...


https://youtu.be/uYsGY5Eoe08

Marc van Impe

Bron: MediQuality

07:26 Gepost door Marc van Impe | Permalink | Commentaren (0)

17 oktober 2017

Universiteit Leiden geeft les geneeskunde met Virtual Reality


In Leiden kunnen artsen in opleiding near live een niertransplantatie meemaken. De student staat in een operatiekamer: op de tafel ligt de patiënt, er rond staan de chirurg, de anesthesist, de assistent. Hij woont de operatie van begin tot einde mee. Samen met hem observeren een tiental andere studenten geneeskunde de operatie. Ze krijgen vragen gesteld en moet antwoorden.


De studenten zijn ondergedompeld in een 360-gradenvideo van een niertransplantatie. In die virtuele realiteit is ook een gedetailleerd beeld van de operatie geprojecteerd, zodat ze kunnen volgen wat er onder de handen van de chirurg gebeurt. Op die manier vertaalt de docent de lesstof uit medische handboeken naar patiënten van vlees en bloed.


Virtual reality en hologrammen maken vanaf nu deel uit van de leertechnieken. Het is een idee van hoogleraar interne geneeskunde Marlies Reinders, die haar studenten beter wil voorbereiden op hun eerste diensten in de operatiekamer. Een van de uitdagingen van het medisch onderwijs is hoe de aankomend artsen het vak te leren zonder dat patiënten en medisch personeel daar te veel last van hebben. Hoe bestudeer je de anatomie zonder iemand open te snijden? Hoe maak je een operatiekamer invoelbaar? "Het is een lastige omgeving met veel druk, waar geen ruimte is voor nuance. Als co-assistent voel je je al snel vreselijk in de weg staan. Door zo'n setting al een keer mee te maken en er vragen over te beantwoorden, kunnen studenten met meer zelfvertrouwen op pad," zegt ze in De Volkskrant.


De projecten in Leiden zijn geen uitzondering. Volgens Roland Laan, hoogleraar ontwikkeling van medisch onderwijs aan Radboudt Universiteit Nijmegen, zijn in Nederland zo'n 80 promovendi bezig met innovatie in het medisch onderwijs. Voorbeelden? Poppen vol met software die laten zien wat er gebeurt wanneer een patiënt in shock raakt; beeldtafels met opnames van arts-patiënt-gesprekken, waarmee studenten leren een moeilijke boodschap te brengen. Laan heeft z'n eigen theorie waar die innovatiedrang vandaan komt: "Al sinds de oudheid is het opleiden van nieuwe collega's een logische taak voor een arts. Met het uitspreken van de hippocratische eed belooft elke arts zijn kennis te zullen delen."


De Leidse universiteit experimenteert ook met hologrammen en de nieuwe mixed-reality-bril van Microsoft. Die sluit de student niet af van de werkelijkheid zoals een vr-bril doet, maar voegt er dingen aan toe: bijvoorbeeld een 3D-hologram van het enkelgewricht. Dat hologram zweeft in de ruimte, waardoor de studenten er omheen kunnen lopen. Met hun stem of met subtiele knipjes kunnen ze de enkel laten draaien, buigen of strekken, en bloedvaten, spieren en zenuwen laten oplichten. Beerend Hierck, docent anatomie aan het Leids Universitair Medisch Centrum, hoopt dat de brillen straks onderdeel van het lesprogramma zijn. 'Studenten zijn aan het praten, klikken, lopen. Door de cool-factor zie je het experimenteren ontstaan. Dat betekent meer activatie van het brein en dat verhoogt de mate waarin ze informatie opnemen. En als het wow-effect straks weg is, blijft de leerervaring.' Hoe innovatief en aansprekend deze projecten ook zijn, ze zullen nooit de praktijk kunnen vervangen, waarschuwt hoogleraar Laan.


http://vrlearninglab.nl/?lang=en

Marc van Impe


Bron: MediQuality

19:18 Gepost door Marc van Impe | Permalink | Commentaren (0)

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende