13 maart 2017

Mannen kunnen geen klok lezen


Het leven is een Zweedse triller. Ibsen schreef het al. Mannen zijn bang belachelijk gemaakt te worden door vrouwen, vrouwen vrezen vermoord te worden door een man, zegt een interviewee in 'Made in Europe' door Dimitri Verhulst. Ik hoor hoe bij de wissel van de nachtploeg een verpleegster haar collega vraagt even te wachten om mee te lopen naar de parking.


Ik heb dit eerder gehoord. Bij het verlaten van de campus. Na een avond in het theater. Ik lees in De Tijd hoe Uber tot een karikatuur verwordt. Er broeit een schandaal rond het bedrijf dat van disruptie zijn bedrijfsfilosofie gemaakt heeft.


Een schandaal dat draait om veel meer dan om seksisme en opportunisme. Silicon Valley is deze week zichzelf tegengekomen, schrijft de krant. Ik denk dat de Valley niet de enige symbolische plek is maar dat we hier staan voor een kantelpunt dat veel meer consequenties gaat hebben dan de grab 'm by the pussy president Donald Trump kan verzinnen - of zijn beperkte gedachtegoed. Het wereldbeeld gaat om het universum dat hoogopgeleiden waar u lezer toe hoort, en waar u zich dagelijks onbewust van bent.


Het heeft niets vandoen met de arbeidsvoorwaarden van de vele illegale en legale zorghelpers die mijn urinaal komen reinigen, mij koffie brengen en mijn beddengoed verschonen maar om die honderdduizenden artsen en zorgverstrekkers, wetenschappers, uitvinders en ontwikkelaars die niet alleen systematisch minder betaald worden dan hun penis-dragende collega's maar die diezelfde mannetjes herleiden tot wat ze in feite zijn: een karikatuur van de grootsprakerige, zelfingenomen macho. Dat de omgeving waarin die überman werkt iets vrouwonvriendelijker is dan gepermitteerd, verrast eigenlijk niemand. Ook daarin blijkt de dagelijkse realiteit ontstellend weinig te verschillen van de van Trump.


Ex-werkneemster Susan Fowler van Uber schildert op haar blog een verbijsterend beeld van de bedrijfscultuur. Ze was er amper in dienst, of haar nieuwe chef vroeg haar via chat al om seks. Ze rapporteerde hem bij de personeelsdienst, waar ze het advies kreeg om overplaatsing te vragen naar een ander project – want de man in kwestie was een ‘high performer' en dus onaantastbaar. Ze leerde in de maanden nadien dat Uber doordrongen was van dergelijke praktijken. Uiteindelijk werd ze bedreigd met ontslag als ze er bleef over klagen. Ze hield de eer aan zichzelf en stapte op. Dat gaf nog eens aanleiding tot de actie #Delete­Uber, waarbij mensen elkaar via Twitter aanmoedigden om Uber van hun smartphone te wissen.


Travis Kalanick, de hoofdgrabber van Uber, kondigde inmiddels een intern onderzoek aan. Na de onthullingen van Susan Fowler is die hashtag terug. Mannen onderschatten de werkelijkheid.


Er staan enorme financiële belangen op het spel. Op papier is Uber nu zo'n 70 miljard dollar waard. Dat zou wel eens kunnen veranderen. Het onderzoek van het marktonderzoeksbureau PerryUndem zegt u hoe laat het is. Tenzij u geen klok kan lezen.


Om de resultaten van dit onderzoek te raadplegen klik op deze link: 
Men underestimate the Sexism Faced by Women


Marc van Impe

Bron: MediQuality

 

09:05 Gepost door Marc van Impe | Permalink | Commentaren (0)

12 maart 2017

Je bent je naam


 
Pieten zien er uit als Pieten, en Jannen worden herkend als Jannen. Dat is nu wetenschappelijk onderzocht en statistisch bevestigd in de Journal of Personality and Social Psychology.


We weten al langer dat je gezicht voor een belangrijk deel bepaalt hoe je sociaal gepercipieerd wordt: sympathiek, agressief, verstandig of dom. Nu blijkt uit onderzoek ook het omgekeerde: de sociale perceptie heeft invloed op je uiterlijk? Israëlische onderzoekers onderzochten daarvoor een sociaal label dat van bij het begin van ons leven aan onze identiteit gekoppeld is: onze voornaam.


De onderzoekers Yonat Zwebner en Ruth Mayo van The Hebrew University of Jerusalem, en Anne-Laure Sellier, van de HEC Paris, gingen uit van de hypothese dat aan elke naam een aantal stereotypen kunnen gekoppeld worden die zich manifesteren in het voorkomen van de naamdrager.


In 8 verschillende studies werden proefpersonen met een onbekend gezicht geconfronteerd en kregen daarbij de kans daar één van de vier of vijf voorgestelde voornamen te koppelen. In 25 tot 40 procent van de gevallen (afhankelijk van het aantal namen waaruit ze konden kiezen) bleken de proefpersonen opvallend goed in staat te zijn om de juiste naam aan de juiste foto te koppelen. De proefpersonen slaagden er dus in om de juiste naam aan de juiste foto te koppelen.


Hadden ze geblinddoekt hun vinger zomaar op een naam moeten zetten dan hadden ze volgens de kansberekening slechts (wederom afhankelijk van het aantal namen in de lijst) slechts 20 tot 25 procent positief gescoord. De onderzoeken liepen in Israël en Frankrijk. Er werden 94.000 gezichten gebruikt. En er werd op gelet dat de deelnemers afkomstig waren uit het totale sociaal-economische spectrum. Onderzoekers lieten proefpersonen foto's zien van mensen die ze niet kenden. De proefpersonen moesten vervolgens raden hoe die persoon heette. Ze konden daartoe kiezen uit een lijstje met daarop vier of vijf namen.


De onderzoekers vermoedden dat we bepaalde stereotyperingen aan bepaalde namen koppelen. Die stereotyperingen zijn overigens cultuurgebonden, want Fransen ‘herkennen' beter Franse gezichten terwijl Israëli's daar dan weer slechter op scoren, en omgekeerd.


De onderzoekers Waarbij de mogelijkheid geopperd wordt dat mensen – onbewust – hun uiterlijke verschijning veranderen zodat deze beter past bij de culturele normen die samenhangen met hun naam, zo stellen de onderzoekers. "We kennen dat van andere stereotyperingen – zoals etniciteit en geslacht – waarbij stereotype verwachtingen die anderen van ons hebben, bepalen wie we worden," schrijft onderzoeker Yonat Zwebner. "Eerder onderzoek heeft aangetoond dat er culturele stereotyperingen verbonden zitten aan namen en de manier waarop iemand eruit ziet. Zo stellen mensen zich voor dat iemand die Bob heet een ronder gezicht heeft dan iemand die Tim heet. Wij geloven dat deze stereotyperingen – door de tijd heen – het uiterlijk van het gezicht kunnen veranderen."


Die theorie wordt weer onderschreven door een ander experiment. Dit experiment toont aan dat het zien van de delen van het gezicht die gemakkelijk door iemand veranderd kunnen worden (bijvoorbeeld de haardracht) voldoende zijn om een ander correct de naam van die persoon te laten raden. "Deze resultaten suggereren samen dat het uiterlijk van het gezicht de sociale verwachtingen die er zijn omtrent hoe iemand met een bepaalde naam eruit zou moeten zien, weerspiegelt," zegt onderzoeker Ruth Mayo. Ze wijst erop dat we eigenlijk vanaf de geboorte in hokjes worden gestopt. "Niet alleen op basis van het geslacht, etniciteit en sociaal-economische status, maar ook door de keuzes die anderen maken wanneer ze ons een naam geven." Voor wie echt geïnteresseerd is staan alle data van alle experimenten op het Open Science Framework https://osf.io/


http://www.apa.org/pubs/journals/releases/psp-pspa0000076...

Marc van Impe

Bron: MediQuality

08:03 Gepost door Marc van Impe | Permalink | Commentaren (0)

11 maart 2017

Vitamine-B6-variant kan diabetes voorkomen

 

Pyridoxamine, een vitamine-B6-variant, kan een krachtig middel worden in de strijd tegen diabetes type 2. Dat blijkt uit jarenlang onderzoek aan het Maastricht UMC+, schrijft Dionne Maessen van de Universiteit Maastricht in Diabetes.


Pyridoxamine komt van nature voor in vis, kip, noten en sommige vruchten en groenten. Het is echter nauwelijks mogelijk voldoende van deze vitamine-B-variant binnen te krijgen via de voeding. De onderzoekers gebruiken voor het klinisch onderzoek dan ook pyridoxamine in pilvorm.


De onderzoekers hebben onder meer muizen gebruikt voor hun studie. De muizen hadden na een hoog-vet dieet obesitas ontwikkeld en kregen vervolgens via het drinkwater pyridoxamine toegediend. Niet alleen werden de muizen minder dik, ook de bloedsuikerspiegel en het cholesterolgehalte veranderden in positieve zin.

Bovendien werden de muizen gevoeliger voor insuline. Daarmee komt pyridoxamine in beeld als probaat middel tegen diabetes type 2, hart- en vaatziekten en andere typische (westerse) welvaartsziekten. Inmiddels is er ook klinisch onderzoek gestart om de werking van pyridoxamine bij de mens te onderzoeken. 120 personen met pre-diabetes, de voorloper van diabetes type 2, doen aan het onderzoek mee. De resultaten van dit onderzoek zullen nog ettelijke jaren op zich laten wachten.


De promotoren van Maessen, de hoogleraren Coen Stehouwer en Casper Schalkwijk, doen al jaren onderzoek naar met name de oorzaken van diabetes type 2, aanvankelijk in Amsterdam, inmiddels al weer meer dan tien jaar in Maastricht. Hun researchgroep richt zich onder meer op het aanpakken van versuikerde eiwitten (of Advanced Glycation End Products/ AGE's). Versuikerde eiwitten leiden tot verstijving van de vaatwanden, aderverkalking, hartfalen en slijtage van de hartspier. Daar komt nog eens bij dat de vaatstijfheid onherstelbare schade aan nieren, ogen en zenuwen tot gevolg heeft. De nu onderzochte stof, de vitamine-B6-variant pyridoxamine, blijkt de (voorlopers van) deze versuikerde eiwitten of AGE's onschadelijk te maken. Hoe dat precies werkt, is onduidelijk en zal nader onderzocht moeten worden. Naast het gunstige effect van pyridoxamine op de insulinegevoeligheid en de vaatfunctie blijkt deze vitamine-B6-variant dus ook tot gewichtsreductie te leiden.


De bevindingen met betrekking tot de effecten van pyridoxamine bij overgewicht en obesitas zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Diabetes, http://diabetes.diabetesjournals.org/content/65/4/956.long

 

Marc van Impe

Bron: MediQuality

09:52 Gepost door Marc van Impe | Permalink | Commentaren (0)