24 januari 2018

Bedenkingen bij Kom op tegen Kanker


Je kan maar beter kanker hebben, zeg ik. Mijn vriendin aan de andere kant van de lijn zucht. Zij komt als oftalmoloog al jaren op voor een patiëntenpopulatie die geconfronteerd wordt met een gegarandeerd fataal aflopend ziekteverhaal. We praten over een bewustmakingscampagne die het drama van “haar” aandoening onder de aandacht moet brengen. En hoe zij de nodige fondsen kan werven. Ondertussen loopt een bericht binnen: Kom op tegen Kanker (KotK) heeft de campagne 2016-2017 afgesloten met een netto-recordopbrengst van 28.360.855 euro.

Nooit eerder haalde de organisatie in twee jaar tijd meer geld op. Dat maakte de organisatie vorig weekend bekend tijdens zijn Dankdag voor actievoerders en vrijwilligers. 1300 mensen zakten daarvoor af naar Antwerpen. De netto-opbrengst van 28.360.855 euro is maar liefst 20 % meer dan de som die werd ingezameld in de periode 2014-2015, toen 23.606.622 euro. Ook dat was een recordopbrengst. Sinds het begin van Kom op tegen Kanker is het bedrag altijd in stijgende lijn gegaan.

Een dikke proficiat. KotK heeft daarvoor dan ook een professionele marketeer ingehuurd, de heer Mark Michils, die in een vorig leven afstudeerde aan de Vlerick Business School, en op de reclamebureau's BBDO, Quattro en Saatchi & Saatchi waar hij in Brussel, Moskou en Tokio CEO zowat alles verkocht van frisdrank, inlegkruisjes, banken, het Nucleair Forum, waar de originele vraag was om kernenergie meer te promoten, tot en met politieke partijen zoals de CD&V. Michils was voorzitter van Stichting Marketing en van de Raad voor de Reclame. Op 1 januari 2013 zag hij het licht en werd algemeen directeur bij Kom op tegen Kanker.

Daarmee heeft de stichting geen slechte keuze gemaakt. Kanker wordt in de markt gezet als een product. Met de achterliggende gedachte van elke marketeer dat dit het grootste marktaandeel moet verwerven. Dat is met glans gebeurd. Michils had het in 2012,net voor zijn overstap over reclame puur omwille van de impact: "Als je denkt dat je als ondernemer om het even wat kunt doen, dan loop je het risico dat iemand er een zaak zal van maken. Zoiets kan uw bedrijf en merk veel schade berokkenen, je hebt verschillende jaren nodig om dat terug in orde te krijgen"

Dat is niet mijn bedoeling. Wel enkele bedenkingen. Kanker, zoals Siddarhta Mukherjee, dat zo mooi beschreef is de keizer van elle ziekten. De mensheid lijdt er 5.000 jaar aan. Eén vrouw op de vier krijgt de ziekte vóór ze 75 is. Bij mannen is dat zelfs één op de drie. Dat is niet niets.

Maar ondertussen staan andere acties wel onderaan in de gondola van de goede-doelen-supermarkt.

Frank Deboosere , campagneleider bij Kom op tegen Kanker, mag dan wel zeggen dat "dankzij jullie Kom op tegen Kanker de nodige middelen (krijgt) om onverwijld de strijd tegen kanker verder te kunnen zetten. Dikke merci!" Ondertussen worden wel fondsen gedraineerd bij onderzoeksprojecten die minstens even belangrijk zijn of zouden moeten zijn.

De inkomsten van Kom tegen Kanker worden besteed aan initiatieven en organisaties in de psychosociale zorg, beleidsbeïnvloeding, informatie, preventie en wetenschappelijk onderzoek. Zo kregen de voorbije twee jaar 113 onderzoeksprojecten financiële steun om meer patiënten te doen overleven en hun levenskwaliteit te verbeteren. KotK lobbyde bij de federale regering ook voor de jaarlijks 4 miljoen euro om vruchtbaarheidsbehandelingen bij kankerpatiënten terug te betalen.

Mooi. Maar wat met al die andere patiënten? Moeten die rekenen op De Warmste Week van Music For Life 2017, een echte solidariteits- en sensibiliseringscampagne die 10 576 hartverwarmende acties voor 1642 verschillende goede doelen organiseerde? De duizenden actievoerders die geld inzamelden voor een zelfgekozen goed doel brachten 10.846. 566 euro samen. Of de stickeractie van het Rode Kruis die met vrijwilligers die in de meest risicovolle omstandigheden aan kruispunten, 570.000 stickers verkocht voor een totaalbedrag van 2.850.000 waarmee 249 medisch materiaal aankopen voor hulpposten op evenementen maar evengoed reanimatiepoppen voor gratis eerstehulplessen of uitleenmateriaal zoals krukken en rolstoelen?

Uit het jaarverslag van 2016, toen de campagne 23.606.622 euro had opgebracht blijkt dat KotK bijna 17 miljoen investeerde in 33 projecten, 23 doctoraatsonderzoeken en 4 postdoctoraten. De betrokken onderzoekers ontvingen tussen 21.000 en 990.000 euro voor hun project. Dat is nuttig besteed geld. En de marge voor eigen administratiekosten en management is niet mager maar valt binnen de normen van de redelijkheid. De vraag is of het zo verder moet.

De vrije markt voor de goede doelen is beperkt. Er zijn andere chronische ziekten, wat kanker tenslotte in 90% van de gevallen geworden is. Er zijn COPD, ALS, MS, ME/CVS, Alzheimer, CBD, Parkinson, mucoviscidose, nierinsufficiëntie en diabetes.

"In een organisatie moet je ook je kritische geesten koesteren, met enkel en alleen ja-knikkers heb je geen constructief gesprek. Je hebt mensen nodig die vanuit een anders standpunt naar iets kijken, zonder dwarsligger te zijn. Mensen die niet meegaan in de automatische flow van ‘het zal wel goed gaan," zei Michils in 2012 in een interview.

Welnu, hier sta ik. En zegt de Heer niet in de Bijbel, geef aan de keizer wat de keizer toekomt. Bij deze dus: 28.360.855 euro. Hij heeft gekregen. Duidelijke taal, daar houdt Michils van. ‘Iedereen heeft recht om te spreken', ‘zei hij in 2012. Ik luister. En tenslotte nog dit: ik wens niemand kanker toe.

http://www.komoptegenkanker.be/nieuws/kom-op-tegen-kanker...

Marc van Impe

Bron: MediQuality

15:11 Gepost door Marc van Impe | Permalink | Commentaren (0)

Post een commentaar