01 november 2017

Wordt de apotheek het volgende doelwit van Amazon ?


Gisteren werd bekend dat de farmaceutische wereld het nieuwste doelwit is van de pakjesboer Amazon. Vorige week werd bekend dat Amazon in minstens een dozijn staten van de VS groothandelslicenties bestemd voor apotheken verkreeg. Maar er is meer: de licenties stellen het bedrijf ook in staat om andere soorten producten te verkopen.


In Connecticut bijvoorbeeld is de licentie bestemd voor "groothandel in geneesmiddelen, cosmetica en medische hulpmiddelen", terwijl ze in Louisiana werd verleend aan een "verdeler van geneesmiddelen of hulpmiddelen". Sinds de overname van de kruideniersketen Whole Foods voor $14 miljard, werd gespeculeerd dat Amazon hiermee de ideale locaties verworven heeft voor een nieuwe keten van apotheken. De warenhuisketens Target en Walmart deden immers net hetzelfde. De eerste reactie komt van apotheekketen CVS Health dat nu Aetna, een van de grootste zorgverzekeraars in de VS, wil kopen. Op die manier probeert de grootste Amerikaanse farmacieketen op zijn beurt zijn klanten aan zich te binden.


Volgens Brittain Ladd, een voormalige consultant van Amazon, is Jeff Bezos' bedrijf op het overnamepad: "Amazon is van mening dat de gezondheidszorg in het algemeen en de apotheek in het bijzonder klantonvriendelijk en te duur is," zegt hij. "De bestaande apotheekbedrijven maken zich terecht zorgen. Amazon gaat de apotheek en de gezondheidszorg innoveren en een nieuw concept neerzetten voor de farmaceutische industrie en gezondheidszorg." Wat dat betekent hebben uitgeverij, consumentenelektronica, clouddiensten, kruidenierszaken en de aan-huis-geleverde horeca mogen ervaren. Als Amazon besluit om een markt te betreden, kan dit alle richtingen uitgaan. Maar een zaak is zeker: Amazon domineert en de markt wordt gedecimeerd.  En het gaat over veel meer dan het opzetten van een postorderapotheek die zich richt op prijsgevoelige klanten zonder zorgverzekering of die geneesmiddelen zelf vooraf moeten betalen. Alleen al die laatste groep klanten vertegenwoordigt 5 tot 10 procent van $560 miljard die de Amerikaanse markt van geneesmiddelen op voorschrift waard is. Amazon overweegt dan ook een intrede op de verzekeringsmarkt waardoor het niet enkel zou fungeren als apotheek maar ook als ziekenfonds, al dan niet in samenwerking met verzekeraars en grote werkgevers. Daarbij zal het dan de hulp nodig hebben van een typisch Amerikaanse tussenpersoon: de zogenaamde benefit manager, die als poortwachter beslist welke apotheken de verzekerde wel dan niet kan gebruiken. De benefit managers exploiteren ook hun eigen postorderapotheken, waardoor ze minder bereid zouden zijn om met Amazon samen te werken. Maar een van de belangrijkste benefit managers, Express Scripts, heeft al aangegeven daar geen bezwaar tegen te hebben en wil met Amazon samenwerken.


Maar de nieuwste ontwikkeling zal nog andere gevolgen hebben voor de consument. Amazon kan gepersonaliseerde data ook gebruiken om bijvoorbeeld een patiënt die lijdt aan een depressie ook zelfhulpboeken, of andere producten aan te bieden. Amazon is immers in de eerste plaats een gigantische marktplaats voor data en krijgt nu nieuwe mogelijkheden om onschatbare informatie te verzamelen.

Marc van Impe


Bron: MediQuality

08:57 Gepost door Marc van Impe | Permalink | Commentaren (0)

Post een commentaar