23 mei 2017

Hospitalisatieverzekeraars leven in andere realiteit



De kleine lettertjes in de hospitalisatiepolissen en langere wachttijden in de ziekenhuizen maken dat er steeds meer patiënten in geschil gaan met hun verzekeringsmaatschappij. Uit het jaarverslag van de ombudsdienst van de Verzekeringssector blijkt dat er vorig jaar 598 klachten ingediend werden tegen hospitalisatieverzekeraars.


Meer dan de helft van die klachten hield verband met de de zogenaamde vooraf bestaande ziektes en dan vooral bij mensen die op latere leeftijd nog van verzekeraar veranderen. Dat is niet zo'n goed idee. De verzekeraar aarzelt vaak niet om jarenlange procedures met expertise en tegenexpertise in te spannen om toch maar te bewijzen dat de ziekte al effectief was vastgesteld bij de onderschrijving van het nieuwe contract, of toch minstens of er al symptomen van aanwezig waren.


Maar er duikt een nieuw probleem op. De meeste polissen voorzien de terugbetaling van de medische kosten tijdens de periode van 30 dagen voor de ziekenhuisopname en 90 dagen erna. In de praktijk betekent dat echter dat door de langere wachttijden in de ziekenhuizen steeds meer voorafgaandelijke onderzoeken maar ook nabehandelingen buiten de gewaarborgde periode vallen. Ombudsvrouw Josette Van Elderen zegt dat het voor de consument moeilijk te begrijpen valt dat hier geen uitzonderingen op toegestaan worden, ook al staan de kosten in verband met de verzekerde ziekenhuisopname. "Als ombudsman pleit ik ervoor dat de algemene voorwaarden meer op de realiteit worden afgestemd."


Meer info: http://www.ombudsman.as/nl/service/commission.asp

Marc van Impe

Bron: MediQuality

12:12 Gepost door Marc van Impe | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.