29 april 2017

Onderzoekers draaien veroudering terug

Onderzoekers van het Rotterdamse Erasmus MC hebben een manier gevonden om veroudering terug te draaien. Door oude muizen een zelfontwikkeld peptide proxofim te geven, werden ze fitter en alerter, kregen ze weer een vollere vacht en gingen hun organen weer beter functioneren. Het peptide verstoort de binding tussen twee eiwitten. De onderzoekers hebben hun ontdekking gepubliceerd in het toonaangevende Cell.

Deze ontdekking kan helpen bij verdere onderzoeken naar hoe mensen gezonder oud kunnen worden én hoe we weer gezonder kunnen worden als we al kwalen hebben. Tevens lijkt het goed te werken tegen bepaalde uitbehandelde vormen van kanker en helpt het in de zoektocht naar therapieën daartegen.

Proxofim verstoort de binding tussen de eiwitten FOXO4 en p53 . Anders dan reeds bestaande stoffen die onderzoekers hebben gebruikt om in te grijpen op veroudering, bleek dit stofje geen nadelige bijeffecten te hebben op de gezondheid van de muizen. ‘'De bloedplaatjes en de leverfunctie bleven bijvoorbeeld goed.'' Proxofim pakt cellen aan die een rol spelen bij veroudering. Het gaat om de zogenoemde senescente cellen, cellen die zijn gestopt met delen maar niet echt dood zijn.

‘'Hun stofwisseling blijft namelijk wel doorgaan waardoor ze allerlei eiwitten blijven uitscheiden, waaronder ontstekingsstoffen. Die laten op hun beurt weefsels sneller verouderen en organen slechter werken. Ze spelen ook een rol bij kanker: de senescente cellen maken kanker minder gevoelig voor chemo en kunnen de groei van tumoren versnellen. ‘Kortom: die cellen wil je eigenlijk kwijt'', zegt Peter de Keizer, verouderingsbioloog op de afdeling Moleculaire Genetica van het Rotterdamse Erasmus MC en hoofdrolspeler in deze studie. Proxofim maakt deze senecente cellen dood en zet de omliggende stamcellen aan om nieuw weefsel te maken. Bij de muizen was het effect enorm. Ze gingen na drie weken twee tot drie keer zoveel rennen in hun loopwieltjes, hun orgaanfunctie verbeterde en ze kregen na tien dagen weer meer haargroei.'

De onderzoekers hebben proxofim nog alleen getest op muizen, maar willen het onderzoek graag naar de kliniek brengen.

Marc van Impe