24 april 2013

De les van het paaltje

Ik had er behoorlijk de pest in. Ik was bij een bezoek aan het nieuwe Louvre in Lens tegen een zo’n geheim paaltje gereden en had de hele flank van mijn auto in de vernieling geholpen. Toen ik de volgende maandag mijn garagist belde weigerde die tot mijn verbijstering een directe afspraak maar stelde hij me voor naar zijn website te gaan en daar online in te vullen wat ik dacht dat de schade was. Kwestie van mijn en zijn tijd te besparen. Bij het invullen van de gedetailleerde vragenlijst kreeg ik gelijk een inzicht in het kostenplaatje én de suggestie hoe ik daar op kon besparen. Door bijvoorbeeld zelf op zoek te gaan naar tweedehands carrosseriestukken. ’s Avonds aan de tap van het dorpscafé spreek ik hem daarover aan. Tja, dat heeft hij zelf bedacht. Werkt sneller, is goedkoper en iedereen is tevreden. Bij dure schade gaat de klant toch op zoek naar alternatieven, zegt hij. Waarom dit niet toepassen in de zorg? Dat steeds meer patiënten op internet zelf naar informatie zoeken kan niet ontkend worden. Op die manier hebben ze  dus zelf een actief aandeel in hun zorgproces. Voorafgaand aan een poliklinisch bezoek zouden die patiënt dan ook in een beveiligde online-omgeving bijvoorbeeld vragenlijsten kunnen invullen. Daardoor zou niet alleen hij maar ook de specialist over voorkennis kunnen beschikken vanaf het moment dat de consultatie begint. Dit levert tijdwinst op en een hogere kwaliteit van zorg. En na het bezoek kan de patiënt de voorgestelde behandeling thuis op de computer of tablet nalezen.  En het verhaal gaat verder. Patiënten kunnen thuis ook andere vragenlijsten invullen, dagelijks de eigen bloeddruk bijhouden of online of via een mobiele app een dagboekje invullen over hun eetgedrag of beweegactiviteiten. Op die manier kan de (na)behandeling geëvalueerd worden. Bij vragen kan de patiënt het ziekenhuis direct via de beveiligde berichtenmodule om advies vragen en het eigen behandelteam van de patiënt zou dan binnen de afgesproken tijd kunnen reageren. En bovendien kan de informatie die de patiënt online invoert,  zo direct worden opgenomen in het medisch dossier.  Er is – in Nederland natuurlijk- al een ziekenhuis dat daarmee experimenteert.  De patiënt 2.0 bestaat.

U moet hem alleen maar willen zien.
Marc van Impe

12:32 Gepost door Marc van Impe | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.